Äta fort...


Har kommit till insikt i dag, det är ingen nyhet men ack så svår att tänka på när man är hungrig och ser en portion smaskig mat framför sig. Jag äter för fort, way to fort, jag kastar i mig maten och fem minuter senare är jag sprängmätt, men jag hinner inte känna efter innan....
Det är inte så konstigt att jag alltid har problem med magen, den orkar ju inte bearbeta all mat som jag kastar i mig utan att tugga. Tuggar man inte maten får magen jobba extra hårt och den blir ju uppsvälld. Äter man för fort hinner man inte känna att man är mätt efter som det tar ca 20-30 minuter för magen att signalera till hjärnan att den är just mätt...

 


Tips för hälsosamma matvanor:

* Drick vatten medans du lagar maten!
* Ät med små bestik
* Lägg ned bestiken efter varje tugga.
* Stressa inte, låt måltiden ta tid.
* Gör i ordning en portion på tallriken med kolhydrater,fett & protein
* Läs en tidning eller prata med någon medans du äter
* Ät på en lite mindre tallrik
* Ta mat en gång
* Ät en frukt efter maten, lindrar sötsug som kan komma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0